Walk & Talk: Impact vinden (of creëren) op je werk met Dunya Ressang

Alex de Vries, 07 december 2021

Steeds meer mensen zoeken naar een manier om impact te hebben. Van pas afgestudeerden tot senioren in het bedrijfsleven, er is een collectieve zoektocht gaande naar het leveren van een betekenisvolle bijdrage. Voor vele jongprofessionals is het ervaren van betekenis een belangrijke pijler voor het werk. Maar hoe zou dat er uit kunnen zien? En hoe kan je je impact vergroten? We dwalen en verhalen rond de Bergse Plas met een professional die er ervaring mee heeft.

Dunya Ressang is de communicatiemanager van het Erasmus Trustfonds. Die baan heeft ze gekozen vanwege de potentie voor het maken van impact. Ook voor haar is dit een belangrijk aspect van haar werkend leven. Dat ondervond ze tijdens haar reis van studente naar jongprofessionele.

“Ik ben begonnen met een Bachelor Internationale Communicatie en Media aan het Erasmus,” vertelt ze. “Dat heb ik aangevuld met een master Business Administration aan de UvA, een beetje de concurrentie. Maar dat mag ik misschien niet zeggen,” voegt ze daar lachend aan toe.

We blijven even staan op de route die Dunya vaak loopt met haar puppy Nova aan het eind van de dag. Nova is vandaag niet mee; die houdt net iets te veel van ronddartelen in het park om goed te kunnen focussen op de interview vragen. Lopen en vertellen gaat Dunya gracieus af, want zij is bekend met de weg (én met de mooiste plekjes om te filmen).

“Na mijn master was ik meteen begonnen bij KPN, bij een transformatie programma. Dat was gaaf om mee te maken, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat corporate life niet zo voor mij was. Dus ik ben verder gegaan bij de Redzebra Group – een hele gave ervaring.”

Dat klinkt ons interessant. Wat is de Redzebra Group?

“De Redzebra Group is een leiderschapsconsultancy bedrijf dat veel werkt met purpose. Ik was met ze in contact gekomen omdat ik een van hun trainingen had gedaan,” zegt ze, terwijl we langzaamaan weer verder lopen. “Ik vertelde ze dat dit wel een interessante training was om te geven aan de jongere generatie waar thema’s als burn-out, angstklachten, en depressie nu heel vaak voorkomen.”

Een loslopende labradoodle met lichtbruine vacht, die aan de onderkant wellicht overgaat in modderbruine vacht, huppelt om Dunya heen en volgt haar een paar seconden. Dan draaft hij de tweede hond en de passerende man die ze uitlaat achterna. Het contrasteert met het wat zwaardere thema dat we kort bespreken.

“Ik kwam toen zelf ook net uit een burn-out, en ik merkte dat deze training misschien wel een handvat kon bieden aan deze generatie.” Die herinnering tovert een glimlach tevoorschijn; “toen ik dat voorstelde zeiden ze: ‘nou, ga maar doen.’”

Zo zijn ‘The Millennial Journey’ en ‘Transform You’ tot stand gekomen.

Voor het thema ‘impact’ waren we nog benieuwd naar verdere impact die Dunya heeft gemaakt, en welke impact ze nog wil maken. Ze legt uit dat ze in het begin van de coronacrisis wilde bijdragen aan mogelijke oplossingen voor problemen die ontstonden.

“Samen met twee broers uit Amsterdam heb ik ‘PPE Needed’ opgezet: ‘Personal Protective Equipment Needed’. Dat werd ondersteund door Amazon, AWS en het Rode Kruis. Het was echt een heel gaaf initiatief, volledig gratis, om PPE en mondkapjes naar zorgverleners te krijgen die op dat moment gewoon tekorten hadden. We hebben op die manier daadwerkelijk een verschil kunnen maken voor zorgverleners wereldwijd. Ik heb het team, dat uitgroeide van 3 naar 20 vrijwilligers wereldwijd, ook mogen leiden. Dat was wel echt een passie project om te doen. Het is uiteindelijk ook op de radio gekomen, bij Umberto Tan, daar zijn we heel trots op!”

Zijn er nog toekomstige doelen?

“Er is voor mij niet een specifiek doel, meer een thema: jongere generaties verder helpen. Liefst wereldwijd maar zeker ook in Nederland. En ik merk dat nu ik me heb aangemeld bij de Positive Impact Circle dat ik hier ook gelijkgestemde mensen kan ontmoeten. Ik heb ook echt het idee dat je het samen moet doen, dat je mensen moet vinden die een zelfde visie hebben op dat vlak. Je kan elkaar altijd helpen, want je kunt het niet alleen. Daarom ben ik erg blij om bij deze cirkel aangesloten te zijn!”

 

Daarmee sluiten we het interview af tussen de kalende wilgen van het herfstachtige Hillegersberg. De conclusie: Dunya heeft haar eigen impact gecreëerd. Ze richtte haar aandacht en creativiteit op problemen waar zij een bijdrage kon leveren, en die belangrijk voelden voor haar om aan te werken. Dunya heeft geleerd van haar ervaringen, heeft mooie kansen gekregen, en zet zich nog steeds in voor de jongere generatie.

Wil jij ook mensen leren kennen die streven om impact te maken? Kijk dan bij de Positive Impact Circle op onze website. Wil je weten wat Dunya heeft betekent voor ‘The Millennial Journey’? Bekijk dan de video van het interview!

 

Tot de volgende